„Fényképezni annyit jelent, mint visszatartani a lélegzetet, amikor az illékony valóság pillanatában minden képességünk egyesül. Akkor a fej, a szem, a szív is ugyanazért működik. A fényképezés egyfajta kiáltás, de nem azért, hogy eredetiséget bizonyítsuk. A fényképezés az élet egyik formája.”
*
1955. június 22. (életkor 68 év), Fort Wayne, Indiana, Egyesült Államok
Peter Turnley American and French photographer
|
...amerikai és francia fotós, aki az emberi állapot és az aktuális események dokumentálásáról ismert. Utcai fotós is, aki 1978 óta Párizsban él és fényképez. Turnley fényképeit több mint negyvenszer használták fel a Newsweek címlapján. Ő és ikertestvére, a fotós David C. (FORRÁS!)
Peter Turnley & Robert Frank |
Az elmúlt pár
hétben az elmúlt 50 évben végignéztem életem fényképeit. Az elmúlt
napok máshogy alakultak számomra, mint sok, mert minden nap úgy fekszem
le, hogy az elmém tele van képek által felfrissített emlékekkel.
2014-ben
meglátogattam Robert Frank-et, amikor megjelent a „Francia csók-Egy
szerelmes levél Párizsba” című könyvem. Sokáig ültünk a Bleecker
Street-i otthonában, és megnézte a „Francia csókot” és a bátyámat és a
„McClellan Street” című könyvemet. Beszélgettünk a könyvekről, melyeket
elmondott, hogy nagyon csodált, és arról, hogy mindketten úgy
döntöttünk, hogy olyan országokban élünk, amelyek nem a mi származási
országunk. Sokat beszélgettünk franciául arról az időről, amiről azt
mondta, nagyon élveztem és üdítő volt neki hallani.
Minden
bizonnyal ez volt a legkülönlegesebb „szelfi”, amit valaha csináltam.
Ami a legtöbbünket illeti, biztos vagyok benne, hogy Robert hatalmas
inspiráció volt számomra. Az „amerikaiakról” készült fényképei olyan
hiteles és erőteljes válaszok arra, amit látott és talált-nem azért ment
át Amerikán, hogy bizonyítson egy pontot vagy ötleteket
illusztráljon-őszinte választ adott arra, amit látott és érez- sokkal
erősebbnek, spontánnak és kitartóbbnak, mint egy újságírói erőfeszítés,
hogy illusztrálja előre kitalált ötletek vagy elképzelések.
Nagyon
szerencsés és áldott voltam, hogy életem során találkoztam és
barátkozhattam a legtöbb hősömmel a fényképészet világában -
Cartier-Bresson, Boubat, Doisneau, Ronis, Kertesz, W.E. Smith, Freund,
Weiss, Koudelka, Cunningham, Riboud, Guler, Salgado, Nachtwey, David
bátyámmal és még sokan mások.
Többször is meglátogattam Robert
Frank-et. Olyan hálás vagyok azért a vizuális kifejezés örökségéért,
amit mindannyiunknak felajánlott, és kedves, alázatos és őszinte
jelenlétéért, amit mindig éreztem, hogy körülötte vagyok.
Szeretettel.
© Peter Turnley fényképe, New York City, 2014. (FORRÁS!)
Photographs by Peter Turnley, Paris/ New York/ Cuba. |
Soha nem felejtem el azt a napot 1975-ben, amikor a világ leghíresebb fekete-fehér nyomdaborjában, a Pictoban nyomdaként dolgoztam Párizsban, és Henri Cartier-Bresson besétált a labor előcsarnokába, és néztem, ahogy felsétál egy festőállványhoz és elkezdi aláírni a nevét a híres fényképei gyűjtői nyomataihoz. Attól a pillanattól kezdve egy falra, galériára, múzeumra szánt fénykép dedikált gyűjtői lenyomata számos módon képviselte számomra a fotográfiai törvény csúcsát. (Buy it here!)"Láttam háborút és konfliktust Irakban, Afganisztánban, Boszniában, Ruandában, Szomáliában, Dél-Afrikában, Haitin, Koszovóban és a Közel-Keleten, és láttam a konfliktus eredményeit, amelyek dokumentálták a guatemalai, kambodzsai, vietnámi, mozambiki, palesztin menekültek helyzetét, és máshol. Csecsenföld után továbbra is tanúja voltam a háborúnak Koszovóban, Irakban és az utóbbi időben legtöbbször Ukrajnában. De az a csecsenföldi pillanat és az a félelem, amit éreztem, és az, hogy ne törődjek az élettel a túlélés érdekében, megváltoztatott és örökre megjelölt. Túlságosan is jól megértettem a saját sebezhetőségemet és azt, hogy mennyire szeretnék élni. " Peter Turnley"I had seen war and conflict in Irak, Afghanistan, Bosnia, Rwanda, Somalia, South Africa, Haiti, Kosovo, the Middle East, and had witnessed results of conflict documenting the plight of refugees from Guatemala, Cambodia, Vietnam, Mozambique, Palestinians, and elsewhere.* |